Taxi's, bussen en tuktuks - Reisverslag uit Shimla, India van Laura Ackermans - WaarBenJij.nu Taxi's, bussen en tuktuks - Reisverslag uit Shimla, India van Laura Ackermans - WaarBenJij.nu

Taxi's, bussen en tuktuks

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 November 2015 | India, Shimla

Na een lange, maar comfortabele vlucht, kwam ik aan in Delhi. Visa gecontroleerd, opgehaald en hop hop, in de taxi naar het hotel. De volgende dag, maandagochtend, gingen we erg vroeg (5.30) met tuktuks naar het busstation alwaar we vertrokken naar het noorden.

We zaten in groepjes van drie in de tuktuks en ze waren vol. Hierbij is vol een relatief begrip: lopend over straat passeren soms tuktuks met een man of acht. Toen kwam de meevaller van de dag: er was zowaar beenruimte in de bus! En met een dekentje waren het 10 comfortabele uurtjes waarin ik dutjes kon afwisselen met staren naar het eindeloze landschap. Toen we ergens uitstapten, in de berm naast een grote straat, stonden er drie taxi's klaar die ons verder de bergen in brachten. Daar gingen we met twee liften omhoog het mooie, autovrije Shimla in. Hier lopen de aapjes over straat, is het decor de Himalaya en bereiden we ons voor op een tweedaagse wandeltocht naar een afgelegen dorpje.

Tijdens deze dag vol transport, heb ik wel gemerkt dat het verkeer hier echt een chaos is. Toch is het me gelukt om drie regels te ontdekken:
1) koeien gaan altijd voor
2) daarna mag diegene met de hardste toeter
3) meestal wordt er links gereden
Samengevat: heel vaak gebeuren er nét geen ongelukken. Daarnaast is het volkomen normaal om te fietsen over de snelweg en is het meer een regel dan een uitzondering om met drie man of meer op een scooter te zitten.

• 17 November 2015 - 09:41

Oma José Ackermans:

Lieve Laura, Leuk dat verslag en fijn dat je goed aangekomen bent daar.
    Haast onwezenlijk dat je uitzicht hebt op de Himalaya.
    En nu wandelen! Hoe hoog zitten jullie?
    Fijn dat je een kaart op je blog kunt raadplegen. Altijd fijn. Leuk aapje!
    Hoe is de groep, zijn het allemaal Nederlanders?
    Geniet, en liefs.

• 17 November 2015 - 10:30

Noor:

He Laura, leuk te lezen dat je al op je eerste bestemming bent. Wat een heerlijke regels, boe roepen of toeteren dan kan jij alletwee! Dus dat links rijden is dan niet meer nodig.....
    Lekker genieten van deze avontuurlijke reis want zeg nou zelf 8 man in een tuktuk is nog lang geen flotielje

• 24 November 2015 - 22:05

Lisanne: